Kevät on yleisesti ottaen oikein mukavaa aikaa. Valon määrä lisääntyy, lumet sulavat ja luonto herää talven jäljiltä. Päivään tulee mukavasti pituutta ja auringon paisteesta saa lisää energiaa. Kevät tuo toki joidenkin elämään muutamia haitallisiakin elementtejä. Siitepölykausi alkaa taas ja valoisat aamut voivat herättää unilta kohtuuttoman aikaisin.
Opettajille kevät on hyvin työntäyteistä. Kiirettäkin usein on. Helmi-maaliskuussa tehdään kirja- ja oppimateriaalitilaukset. Ennen tilausten tekemistä on selvitettävä, mitä kaikkea nykyisin on käytössä ja mikä on alustava budjetti. Luokka ja varastot on koluttava tarkkaan ja tiedettävä kappalemäärät. Sitten vielä vihkot, kuvistarvikkeet, muut materiaalit…
Kevät on myös opintoretkien kulta-aikaa. Leirikouluja järjestetään usein jo syksyllä, mutta erilaiset vierailut oman kaupungin tai etäisemmän Suomen kohteisiin tehdään yleensä keväisin. Suunnittelu aloitetaan toki hyvissä ajoin, mutta hetken valmisteluja on yleensä vielä paljon.
Tulevan lukuvuoden suunnittelu kuuluu rehtorin lisäksi myös opettajan kevääseen. Voi tulla uusia ryhmiä tai jopa uusi luokka. Aina yhtä jännittävää ja tunteitakin herättävää on aluksi toivoa itselleen vuosiviikkotuntimäärää, opetettavia aineita, ryhmiä tai luokkia sekä lisätehtäviä ja sitten saada rehtorilta tietoon lopullinen työjärjestys. Pettymyksiltäkään ei voi välttyä, mutta joskus juuri uuteen tilanteeseen joutuminen saa aikaa ammatillista kehittymistä.
Kolmiportaisen tuen ja S2 -oppilaiden tuen arviointiosuus tapahtuu aina myös keväisin. Näitä tehdessä on kahlattava koko lukuvuosi läpi ja päätettävä aina uudestaan tuen riittävyys tai riittämättömyys. Huoltajat kutsutaan koolle palaveria varten, jossa vielä yhdessä pohditaan oppilaan parasta.
Oppilaiden oikeudenmukainen lukuvuosiarviointi on vuosittainen raju rutistus ennen viimeistä kouluviikkoa. Kokeet ja muut näytöt menevät joskus ihan viime tippaan, ja myöhään illalla tai viikonloppuna tehdään vielä tarkistukset Wilmaan tai muuhun järjestelmään. Sitten voi huokaista!
Kevätjuhlan tai valmistujaisten suunnittelu vaatii myös paljon työtä. Tulee lyödä lukkoon paikka ja aika sekä ohjelma ja tilaisuuteen kutsuttavat koulun ulkopuoliset vieraat. Yhtälailla koristelu, roudaus ja esitysten harjoittelu vaatii kovan työmäärän. Päävastuu näissä juhlissa yleensä kuuluu nimetylle työryhmälle, joka joskus tuntuu jäävän ilman koko kouluyhteisön apua ja joutuu kohtuuttoman paineen alle, jos joku meneekin pieleen. Onnistunut kevätjuhla tai valmistujaiset kruunaavat kouluvuoden ja antavat virallisen luvat virkistäytymiselle ja laiskottelulle.
Opettajan jokakeväinen työmäärä on suuri. Voidaankin mielestäni aiheellisesti pohtia, miten siitä oikein selviää niin, että vielä ehtii opettaakin hyvin. Kuitenkin aito ja läsnäoleva jokapäiväinen kohtaaminen luokassa on se mitä meiltä odotetaan. On liian helppo sanoa, että aina siitä on selvitty, vaikka se olisi tottakin. Työmäärää ei keväälle voi ainakaan yhtään lisätä, sillä jo nyt useilla opettajilla osa kesälomasta menee puhtaasti työuupumuksesta toipumiseen. Tämä siitäkin huolimatta, että työ koettaisiin mielekkääksi ja tärkeäksi ilman merkkejä kyynistymisestä.
Nautitaan yhdessä työstä ja keväästä!
Jusa Rönkkönen, luokanopettaja